Een groep doorgewinterde onderwijsvernieuwers afkomstig uit het primair onderwijs, het voortgezet onderwijs en het beroepsonderwijs, is een tijd bezig geweest na te denken over een aanpak die het onderwijs blijvend eigentijds kan vernieuwen en daarbij gebruik maakt van de kracht van het onderwijs zelf, in nauw kontakt met de directe omgeving.
Max Hoefeijzers (oud collegevoorzitter ROC Da Vinci met veel goede kontakten en ervaring in het funderend onderwijs) en Wim Kaizer (oud bestuurder, onderwijskundige en innovatiedeskundige) hebben op basis hiervan een praktische methode ontwikkeld die we de GO methode zijn gaan noemen. GO staat voor Gedroomd Onderwijs.
Deze innovatie aanpak, die uitgaat van de leraar, is door hen met succes op verschillende scholen in het primair, voortgezet en beroepsonderwijs uitgeprobeerd. Met behulp van een bescheiden subsidie is er een voor iedereen verkrijgbare boekje door hen vervaardigd die de achtergronden beschrijft, stap voor stap de aanpak uitlegt en veel voorbeelden uit de praktijk geeft. Dit boekje is tegen verzendkosten voor ieder gratis te bestellen of als pdf document te downloaden.
De kern van de aanpak is de volgende:
- geeft de leraar het onderwijs weer terug en heeft daar hoge verwachtingen bij;
- maakt gebruik van de eigen innovatieve kracht en gezamenlijke denkkracht en ervaring van onderwijsmensen;
- laat de leraar naar aanleiding van bijvoorbeeld problemen of uitdagingen, wezenlijke (grote) vragen stellen en daarop essentiële (grote) antwoorden geven;
- leraren gaan daarbij ook in dialoog met voor wie ze hun werk doen: leerlingen en hun ouders, maar ook collega’s, leidinggevenden en (leer)bedrijven;
- laat leraren door (kleine) vragen ook nadenken over concrete stappen in de gewenste richting.
Het boekje “Gedroomd Onderwijs een werkwijze voor onderwijsinnovatie” is als pdf hieronder gratis te downloaden.